Benvolguts lectors del Blog:
Avui m'agradaria sortir de Les Escodines i fer un passeig per veure una peça exposada no gaire lluny de Manresa. Us porto fins a Callús, un poble d'uns 2130 habitants que entre d'altres atractius turístics i patrimonials, avui vinc a centrar-me en un ben peculiar.
Just davant de l'estació de tren dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) tenim exposat un vagó de tren de color blau. Aquest vagó té inscripcions en portuguès que ens dónen una idea del seu origen, però les aventures que ha viscut poden ser molt més nombroses. Concretament aquest vagó feia les funcions de cotxe-restaurant en el seu servei original.
Havent estat propietat de la Companhia Internacional das Carruagens, aquest vagó va formar part del tren de servei "transsiberià"; d'aquí que éssent un trajecte remot i exòtic ens podríem arribar a imaginar els fabulosos viatges per terrenys indòmits que ens describia Juli Verne a "la Volta al món en 80 dies" o l'Àgata Christie en "els assassinats a l'Orient Express", amb viatges llarguíssims per paissatges llunyans, i compartint compartiment amb gents de mil origens i experiències.
Però, com va arribar a parar un vagó portuguès que va córrer per Sibèria a Callús? Segons la fitxa que consta a l'inventari del patrimoni de la Diputació de Barcelona, la història del vagó es remunta a principis del segle XX en que feia el servei per les terres llunyanes, i que després va servir a la companyia portuguesa per fer el trajecte de Lisboa-París. Va ser que una vegada donat de baixa de servei, va ser recuperat pel Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú on es va procedir a la seva restauració, i el posterior trasllat a Callús el 2006 com a símbol del projecte "Ferroturístic del Cardener". Val a dir que la via del tren atravessa el poble de Callús i la presència d'aquest monument mòbil dóna una imatge més positiva d'aquesta mena de frontera que divideix el poble; una via ferroviària que malgrat suposar un avenç pel poble i la comarca pot semblar una frontera, i per tant un límit, una barrera.
Amb aquest article us deixo unes fotos del meu propi arxiu i un parell d'enllaços a mode de bibliografia que parlen del vagó i que us poden servir per ampliar informació.
FITXA PATRIMONIAL DE LA DIPUTACIÓ DE BARCELONA. Dades bàsiques del vagó, origen i característiques.
ECORAIL I CICLORAIL. Des de Callús podeu participar en l'activitat turística de l'Ecorail, un recorregut ciclista pel damunt de les vies del tren.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada